Pavel Jun
|
|
Genesis 1:1-2
Čáslav 22. 5. 2005 |
|
Prošli jsme si třemi velkými slovy, kterými
se vyjadřuje zkušenost se zlem. Poskvrna, hřích, vina. A Nejprve si uděláme pár pokusů s vodou a pak přijde
test. *** Ty pokusy nemusíme dělat doopravdy, jsou tak
jednoduché, že si je můžete snadno představit. Pokus 1: Představte si, že tu máme dvě nádoby
s vodou. V jedné je voda sladká, v druhé slaná, jako v moři. Když je
slijeme do jedné nádoby - co se stane? Propletou se spolu... Smíchají se. Už
ty dvě vody nikdy nikdo nerozdělí. Voda je dobrým obrazem pro to, čemu se říká
"chaos". *** Jaký máte smysl pro chaos? Udělejme si ještě
test (hlubinného životního pocitu, důvěry). Nemusíte si to psát, to si budete
pamatovat. Jestli jste odpovídali na každou otázku
"Ano" - asi máte velký cit pro ohrožení chaosem. Má ho každý? Dnešní doba, které se říká postmoderní, chaosu
přeje. Pokouší se libovat si v něm. Každý ať má svůj svět, svůj názor, svůj
život, svou cestu, nemusí dbát na jiné. Ale... jde to takhle "s lehkou
myslí"? B Co znamená ohrožení chaosem? Nervozitu.
Strach. Nevoli... Jak to řešíte - ohrožení chaosem? C V bibli je lepší nápad, objev, odvážné,
nádherné, svrchované tvrzení (jedno, jak tomu řeknete): první zpráva
o stvoření. Prý ji Izraelci psali v exilu, v babylonském
zajetí, v zemi, kde měli velmi silný smysl pro chaos, strach z něho, a kde se
proti němu bojovalo "jakýmikoli prostředky", právě i prostředky
chaosu, násilím. |
Na biblických hodinách jsme si jejich
prastarým sumersko akadským mýtem (Enuma eliš) prošli - říkali jsme mu
"drama stvoření": na počátku byl chaos. V něm se pohybovali bohové,
tvořili ho, bojovali spolu, až bůh Marduk nastolil řád, zabil bohyni Tymat a
z jejího mrtvého těla, které rozťal (bouří) na dvě části, utvořil dvojí klenbu,
nahoře a dole, a mezi nimi vznikl aspoň kus "pořádaného kosmu",
svět, a tak vzniklo dobré. Přečteme si nyní biblickou zprávu o stvoření
(Gen 1,1-2,3) a vnímejte ji jako zprávu do "chaosem ohroženého
bytí"... Nebo jako repliku, odpověď na "drama stvoření"... D Ten pocit... Jaký klid, jaká svrchovanost! Není to smíchané. Je to rozděleno, ale s takovou svrchovaností
(bez boje a obětí, slovem...), že je jasné: tohle se už nemá nikdy docela
smíchat! A je to bez strachu, že se to rozlije, ztratí,
že to "někam uteče". A jaká jednoznačnost. Každou chvíli, nad
každou "částí" se opakovalo: "Je to dobré". E Jak se dostat k tomuhle pocitu, pohledu, jak
tohle dostat do srdce? Ale tahle perspektiva - trochu zdálky a z
nadhledu, "Boží" - tu když aspoň zatuším..., to se něco začne
měnit. A když vím, že (takovou perspektivu) má ten druhý
(v tu chvíli) taky, to je potom tak... dobré! To je věc! Nesrovnatelná
vymoženost - sboru (společenství, setkání) věřících. To se pak všechno aspoň
na chvíli tak zklidní a rozjasní, (jako když přejde bouře a objeví se modrá
obloha) a ozve se "chvála". Něco, co se říká společně, spojuje se
to, a nemíchá, potvrzuje se to navzájem, a neztrácí se to, ale stoupá to
vzhůru... Shrnutí: Prvnímu typu příběhu o počátku a
konci zla se říkává "drama stvoření". Výchozí situace pro něj je
chaos. Do kterého se vnáší řád (ten je totéž co "stvoření" a to je
totéž, co "dobré", "spása"). Řád se nastoluje a udržuje -
hlavním prostředkem chaosu - bojem, násilím. patří sem teologie síly, moci, a
svatých válek - nepřítel ztělesňuje ohrožení původním chaosem. Je možné a
vhodné ho zničit. Bible má úžasnou repliku proti tomu - ve
zprávě o stvoření. Děkujeme za tak pokojný pohled
na svět, na život. |