Tomáš Molnár Text: Iz 44, 21-23
Bratři a sestry, základní zvěstí tohoto oddílu je, abychom použili
obratu Bonhoeferova, nelaciná milost To že je zde Jákob, to, že je zde
Izrael, to, že je zde církev, není samoúčel, ale má to nějaký smysl, nějaký
cíl. To, že jsme lid Boží, křesťané, má nějaký cíl. Spása není poduška, ale
ryze praktická věc života. To, že sem do kostela, člověče, chodíš, není
nějaké staromilecké utrácení nedělního dopoledne, ale má to mít význam,
dokonce světodějný význam. Co
znamená milost Boží? Je to Boží vyvolení, zjištění toho, že jsme Božím
stvořením a že jsme milovaným Božím stvořením. A opět: není to samoúčelné. I
kdybychom k mnoha jiným účelům nedohlédli, zde ho známe. Jsme Božím
stvořením proto, abychom byli služebníkem – patříme Bohu jako služebníci. Je
dobré říci si, co znamená slovo služebník. Je to jedno z často užívaných
slov v Písmu. Hebrejsky se služebník řekne EBED. A tohle EBED znamená
také otrok. EBED je ten, který náleží svému pánu a tím Pánem je zde prostě a
jednoduše Hospodin. Tak, jako si otrokář koupí otroka za peníze a ten mu pak
patří jako majetek, Hospodin si utvořil nás a patříme mu jako majetek.
V popisu záchrany je navíc ještě řeč o vykoupení – je tam použito výrazu
pro zaplacení otroka. Punktum. K tomu není co dodat. Jak se tahle
věc zajídala, je patrné už na starověkém překladu do řečtiny, na Septuagintě,
která chce zeslabit v rámci jakési starověké vlny humanismu. Místo
DOULOI, což by byl odpovídající výraz, přeloží PAIDAS, což se sice dá také
přeložit jako otrok, ale daleko spíše se to chápe ve smyslu dítě, potomek. A
pak tedy už nikoli Boží služebníci, ale Boží děti. To jistě najdeme jinde,
ale zde jde o služebníky, o otroky. To je Boží volba nás a naše volba Boha,
to je smlouva mezi námi a Bohem. On nám bude Bohem a my budeme jeho
služebníci. To je svoboda Božích dětí. Ten
poměr je jasný – poměr Stvořitele a stvořeného. Jiný Bůh je nesmyslný.
V oddíle, který předchází, je popsán modlář, který to činí naopak –
tvoří si Boha – vydlabe jej ze dřeva, odštěpky z toho si zatopí pod
hrncem, nají se, krkne si a pak se tomu svému výtvoru klaní a třeba mu i
rozkazuje a chce po něm. Tady je to jinak, ještě jednou opakuji, ty jsi
stvořením a on je Stvořitel a ty jsi jeho služebník a on po tobě něco žádá. Obsah
služby, bratři a sestry, je vyjádřen hned v dalším verši. Jakkoli je to
jen popis Božího smilování, je to také popis služby, protože naše
služebnictví se projevuje následovnictvím Hospodina. Bůh smaže jako mrak naši
nevěru – jako když raní opar rozpustí vycházející slunce, tak se rozplyne
naše nevěrnost. Nejlepší příklad pro nevěru je nevěra partnerská – tak, říká
se tady, jsme ve své laxnosti, ve své lhostejnosti vůči své povinnosti
služebníka nevěrní Hospodinu. Přesně tak je to hnusné a srdce rozrývající,
jako nevěra. A přesto je to rozpuštěno jako ranní opar. A stejným způsobem
jsou odpuštěny hříchy. Tady jsou hříchy skutečně zjistitelnými přestoupeními.
Tak zjistitelnými, jako vražda a krádež. A protože není menších a větších
hříchů, je to vše jako vražda a krádež, něco, čeho se štítíme a odsuzujeme to
– a přesto jsme na tom všichni stejně jako zloději a vrahové. A i toto je
rozpuštěno jako ranní opar. Jako když skrze mraky zasvítí slunce. Veškerá
vzdálenost od Boha, kterou je hřích, je Bohem překonána. Ten
verš je, přátelé, také popisem Božího soudu. Boží soud je jiný, než jsou
soudy lidské, než je naše soudnictví. Ba i podstata starozákonního soudu byla
jiná, než je podstata našeho soudnictví. Smyslem nebyl trest, ale náprava
spáchaného, Návrat k původnímu stavu. A takováhle náprava něco stála,
něco stojí – spousty námahy. Jistě, odpuštění něco stojí – a co stojí, je nám
dokonce velmi názorně předvedeno v příběhu Ježíšově, toho, který se stal
pro nás služebníkem, otrokem– je to sestoupení až na dno, až k úplnému
sebezmaření, sebeodevzdání, až na dno lidské bezradnosti – tak daleko jde
příběh kříže. A my jsme, přátelé, následovníci Kristovi v tomto světě –
z toho nemáme výmluvy a v tomto soudu, jím takto odsouzeni –
omilostněni, nemůžeme jinak, než takto svět odsuzovat – omilostňovat,
pracovat v něm na nápravě, vsazovat vše zpět do řádu Božího, a to třeba
i s velkou námahou. Jestliže on nás takto omilostňuje, pak náš návrat až
k němu, ke kterému jsme zde vyzváni, je právě tímto následovnictvím,
služebnictvím. Ten
poslední verš, bratři a sestry. Bývá vykládán jako pouhý hymnický závěr toho
všeho, co jsme právě přečetli. Důkaz velikosti Boží – jásá nebe a země a voda
šplouchá radostí a stromy plácají rytmicky větvemi, protože všechno to má
radost z Pána Boha. Nepochybně, i toto jest pravda. Jenže ono to má,
myslím, ještě hlubší rovinu. V Písmu, budete se divit, není příroda a
stvoření mrtvou matérií. Naopak, je velmi živá. Dokonce celá země je živým
tvorem, který si s Pánem Bohem dokonce povídá. To jen naše přiblblé
kausální myšlení si usmyslelo, že s tím vším budeme zaházet jako
s mrtvolou a dokonce se někteří v tomhle svém tupém materialismu
neštítí i biblí zaštiťovat. Ale je to také
jen stvoření. Tohle
veškeré stvoření není v Hospodinem chtěné harmonii a kráse. Cosi se
stalo a stále děje, co řád Boží ruší a ničí. Až podnes – a příčinou je lidský
hřích. Apoštol Pavel říká, že celé stvoření toužebně vyhlíží, až se zjeví
sláva Božích synů – Božích služebníků. Zde můžeme snad uchopit pozitivně onen
překlad Septuaginty, že jsme také Boží děti. Když to takto jest, když takto
proběhne onen Boží soud nad námi a my se vydáváme zpět k Bohu, když jej
následujeme, pak už nebesa, voda, hory, stromy v lese, všechno, celé
stvoření jásá, raduje se, protože už se zjevuje sláva Božích synů, protože
ono to stvoření touží zpět do řádu, touží po nápravě zprzněného, pak toto
veškeré stvoření zahlédá již svou naději . Ty stromy chtějí být stromy a
nechtějí, aby z nich byly vyřezávány modly – rozumějte tomu obrazně –
to, co je živé stvoření nechce být mrtvou modlou, mrtvým majetkem, ale chce
to také, spolu s námi živě sloužit Bohu. Takhle
daleko, přátelé, sahá váš, náš úkol, takto to je. A nemáte, nemáme
z toho výmluvy. Nuž
tedy: Bůh maže tvá přestoupení a rozpouští tvé hříchy. navrať se až
k němu také ty. Ámen |