Tomáš Molnár Text: Řím 8, 17 - 25 Vlastní překlad: 17) Jestliže jsme děti (rozuměj Boží), pak
jsme také dědicové. Skutečně dědicové Boha, spoludědicové Kristovi. Jestliže
spolu s ním, trpíme, budeme také společně s ním oslaveni. 18) Myslíme totiž, že utrpení nynějšího času
je nepřirovnatelné k budoucí slávě, která bude v nás zjevena. 19) Ono totiž stvoření plné toužebného
očekávání očekává zjevení Synů Božích. 20) Stvoření totiž bylo nedobrovolně
podřízeno marnosti, ovšem tím, kdo je vydal s nadějí, 21) že také samo stvoření bude vysvobozeno z
otroctví zániku do svobody dětí Božích. 22) Víme totiž, že celé stvoření až doposud
společně vzdychá a společně leží v bolestech. 23) A nejen to, ale také ti, kteří v sobě
mají prvotiny Ducha, my sami v sobě sténáme, když netrpělivě očekáváme
adopci, totiž vykoupení našeho těla. 24) Jsme totiž spaseni v naději.
Pozorovatelná naděje není naděje. Kdo něco vidí, nepotřebuje v to doufat.
Doufáme v to, co nevidíme, s trpělivostí to očekáváme. Bratři a sestry, bible, jak už jsem vícekrát
zdůraznil, není knihou, kterou byste měli a mohli číst jako noviny či jako
exaktní vědeckou publikaci. Písmu jde o něco jiného - jde o víru a o důsledky
z víry plynoucí. To neznamená, že by neměla co mluvit do konkrétního života s
jeho hmatatelnými projevy. Naopak. Ale jde na věc z jiné strany. Pravda v
pojetí Písma je pravdou nikoli pouze popisnou, ale také pravdou žádanou,
nevychází předně z toho, co jest, ale z toho, co má být. Podle toho budeme
postupovat také dnes. V textu je řeč o stvoření. Stvoření je
nakonec všechno - tento svět, hlína, skála, horniny, stromy, hmyz, červi,
pavouci, mouchy, moskyti, komáři, živočichové, žáby, mloci, křečci, krávy,
jeleni, psi. A nakonec také člověk. Ale toho zatím ponechme stranou. Žijeme v době, bratři a sestry, ve které se
nám na rozdíl od myšlenkového pojetí Písma, zdá důležitější to, co můžeme ze
skutečnosti, a to předně ze skutečnosti stvoření odečíst. Tohle pojetí je tak
silné, že určuje skutečně všechny stránky života. My všichni žijeme tuto dobu
příčinných souvislostí, dobu exaktnosti a všeho, co z ní plyne - také třeba
exaktní morálky. Jak taková morálka vypadá? Je to morálka
silnějších a zdatnějších. Jak to před nedávnou dobou vyjádřil trefně jeden
člověk: Žirafy s dlouhými krky přežívají, žirafy s krátkými krky jdou do háje
- vychcípají. Tak to je v přírodě. Ten, kdo je silnější, ten vyhrává. Větší
mraveniště silnějších brabenců zdolá menší brabeniště menších brabenců. Jinde
menší brabenci pro své umění přizpůsobit se zvítězí nad silnými brabenci,
kteří nesnesou drsnější klimatické podmínky. Ve vlčí smečce je slabý jedinec
sežrán, mládě slabší samice je roztrháno a tak dále A nakonec všechno přežijí
krysy, krysy, krysy, protože jsou nejpřizpůsobivější Ta tendence odečítat
morálku z běhů přírody je nesmírně silná. Ne, netvrdím, že je vždycky a všude
určující. Lidi nakonec děsí a společnosti, které se chtěly řídit už jen jí -
třeba fašismu, bývají potírány - s obrovskou námahou bývají potírány. Co říká Pavel v tom textu, či spíše, co je
za tím textem? Říká: Ze stvoření není nic odečitatelného - stvoření nedává
žádnou normu pro jednání člověka. Stvoření nenese samo v sobě žádné etické
normy, podle kterých by se člověk měl chovat. Stvoření je dáno, jaké je. Stvoření je totiž porušené, je vydáno
marnosti. Tady bych si dovolil upozornit na kardinální překladatelskou chybu
v Čepu. V tomto překladu to totiž vypadá tak, jakoby člověk sám vnášel do
stvoření tuto marnost. Je tam řeč o vině. Řeč o naději pak překlad připojuje
jako cosi, co s tímto vydáním marnosti nesouvisí a jde napříč. Ale prosím,
nemylme se. Člověk není ani takový pán, aby vydal sám o sobě celek stvoření
marnosti. Tím, kdo to činí je v textu totiž, kupodivu, Hospodin sám. Žádná
řeč o vině tam není. Přeložme doslova: Stvoření totiž bylo nedobrovolně
podřízeno marnosti, ovšem tím, kdo je vydal s nadějí, že také samo stvoření
bude vysvobozeno z otroctví zániku do svobody Božích dětí. Sám Bůh vydává
stvoření marnosti. Proč? Myslím, bratři a sestry, že to souvisí s člověkem,
který, jako jediný ve stvoření, řídí své chování svou vlastní svobodnou vůlí.
Ano, toto stvoření má své trhliny, je v něm spousta marnosti, která na nás
dotírá. Naše těla jsou tím, co nás do stvoření vtahuje. Pavel to vyjádří dále
slovy: „Víme totiž, že celé stvoření až doposud společně vzdychá a společně
leží v bolestech. A nejen to, ale také ti, kteří v sobě mají prvotiny Ducha,
my sami v sobě sténáme, když netrpělivě očekáváme adopci, totiž vykoupení
našeho těla.“ Za marností stvoření, za jeho směřováním do nebytí, za vší
násilností, kterou můžeme z přírody odečítat, za tím, že je plné
nepředvídatelných či neodvratitelných tragédií, smrtí, zániků, které jsou
schopny doléhat také na nás, za tím vším je to, že je tu člověk, který má
svobodnou vůli. Je za tím příběh z prvních kapitol knihy Genesis, příběh o
pádu člověka, příběh o mně a tobě, který se odehrává napořád. Příběh o zradě
úkolu člověka, příběh o jeho zvůli. Kdyby stvoření, jehož nedokonalost na nás
dopadá, bylo dokonalé, byla by zpětná vazba našich vin a hříchů dalekosáhlejší,
než se domníváme. Proto, že člověk je sám v sobě roztržen, je roztrženo Bohem
samotné stvoření. Jestliže Bůh, říká Pavel, činí z dokonalosti svého stvoření
zpět stvoření nedokonalé, činí to z milosti, z lásky k nám, to pro nás, kteří
prohráváme sami o sobě svůj život, Bůh život umenšuje, aby nám dal možnost
žít i přes naši prohru. V nedokonalosti stvoření je počátek Božího plánu
spásy s námi lidmi a také se stvořením. Kdybychom žili v dokonalém stvoření,
v dokonalém řádu, dominový efekt by byl dokonalý - jedna chyba by znamenala
nepřetržitý řetězec důsledků, nezastavitelný řetězec důsledků. Nestěžujme si
na nedokonalost světa. V tuto chvíli s tím Bůh nemůže nic dělat, protože nás
má rád. Všimněte si dobře další věci: Pavel
nezavrhuje hmatatelno a naši tělesnost. Naopak, to vše, říká, patří do toho,
co Bůh touží zachránit, spasit, to všechno patří k tomu, co je v plánu Boží
záchrany, Božího vykoupení z otroctví zániku a marnosti. Zas naopak, na
rozdíl od jiných koncepcí, které by nám tvrdily, že tělo je zlé a vše, co je
hmatatelné je zlé. Bohu záleží na přírodě vydané marnosti a také na našich
tělech podléhajících této marnosti zániku. Proto ta řeč o vydání marnosti s nadějí. Je
naděje, trvá naděje, je naplňována naděje, že také stvoření bude osvobozeno
ze služebnictví záhubě do svobody slávy dětí Božích. A to stvoření nevědomky
vyhlíží, jak jsme o tom zpívali, vzdychá a sténá a touží, společně leží v
bolestech a očekává uzdravení. Až do dnešního dne tomu tak je. Je to sténání
němých. A je to také sténání těch, kteří tu s námi nesedí, kteří se vydali
cestou stvoření, kteří nemají tuchy o tom, že je záchrana, vykoupení. Sténání
světa, které očekává zjevení synů a dcer Božích. Není nám jedno, co se děje.
Slyšíme sténání světa. Ba co víc, zesilujeme si sténání světa do
slyšitelnosti. Kostel, to je také zesilovač sténání světa. To není překrývání
skutečnosti hrůzy marnosti světa. Bůh vstupuje do světa. Nezanechává to
všechno na nás. Kdyby to jen na nás nechal, bratři a sestry, zdá se, že
bychom všichni beze zbytku dospěli jen k těm dlouhokrkým žirafám a u nich
jednou navždy skončili. Bůh to naštěstí nenechává všechno na nás. Vstupuje do
světa. Ale, světe div se, někde jinde, než bychom čekali a opět jen proto,
abychom mohli být. Nevstupuje jako ten, kdo by to všechno napravil, ale
vstupuje z druhé strany, do procesu utrpení. Jestliže jsme se tady bavili o
velikonocích o trpícím Bohu a kladli si otázku, jaký to má smysl, pak ten
smysl trpícího, slabého, umírajícího Boha je v jeho milosrdenství k nám, v
jeho lásce k nám a také k celému stvoření. Bůh na straně a téměř sám v
bezeslovnosti trpícího a toužícího stvoření. Bůh sklánějící se do svého
stvoření, do tělesnosti, která sténá. Bůh začínající, a to je stará moudrost,
nikoli na nebi se svým dílem záchrany, ale na zemi. Bůh otvírající člověku na
druhé straně, než by čekal, možnost volby, nové volby. Bůh zjevující se
uprostřed porušenosti, abychom se i my mohli zjevit jako Boží synové
uprostřed porušitelnosti. Jsou svatodušní svátky, bratři a sestry.
Omylem by bylo se domnívat, že Bůh na člověka hází svého Ducha jako pytel
nebo jako síť, do které je člověk lapen. Působení Ducha svatého, které z
člověka tupého dělá zjeveného syna a dceru Boží je také záležitostí vůle,
chtění, touhy. Člověk musí říci své ano Božímu vykupitelskému záměru. Ale
vězte, že jestliže má být můj a váš život, kohokoli z vás k něčemu, je mu
potřebí toto ani říct. Bez něj to nejde. Musí prosit o dar Ducha a nepochybně
jej dostane. Stvoření čeká, svět čeká, toužebně vyhlíží.
Ne, ještě jednou: nezaslibuje se mi a vám ani v nejmenším, že to bude
jednoduché a skvělé a bezvadné a bez problémů. Naopak: Pavel mluví o
utrpeních tohoto věku. Ale to, co se zaslibuje je větší a silnější, než
utrpení - je to smysl všeho i toho, co se zdálo ztracené a nicotné a k
marnosti vedoucí. Oddíl končí slovy:Jsme totiž spaseni v
naději. Pozorovatelná naděje není naděje. Kdo něco vidí, nepotřebuje v to
doufat. Doufáme v to, co nevidíme, s trpělivostí to očekáváme. Můžeme se
vrátit s nimi na začátek našeho kázání, v kterém jsme mluvili o
pozorovatelných a lehce uchopitelných věcech jako o příkladu, z něhož jsme
schopni vyvozovat normy chování pro člověka. Ne, to viditelné, je opravdu
beznadějné. Tuhle naději, o které je zde řeč, byste skutečně ztěžka hledali v
bězích přírodních, v chování živočichů, v dravosti silnějších. Opravdu v tom
není žádná naděje. A království nebes k vidění na světě není. Svrchovanost
této naděje je ovšem právě v tom, že není k vidění, že není k pozorování. To ji
činí nadějí. Tužba po něčem, co vidíte, není nadějí, ale chtíčem. Jsme
spaseni, zachráněni v naději, v neviditelném, neodečitatelném a přesto
přicházejícím království nebes. Bratři a sestry, vy, kteří jste dědicové
Boží, naslouchejte pozorně toužebnému sténání stvoření. A nebojte se,
jestliže vstupujete dnes do plného života církve, vězte, že její pravý život
není jednoduchý. Je to však jediný život. A je to život, který má smysl a
cíl. A cíl cest je více, než jejich kamení, cíl cest, je víc, než puchýře na
nohou, cíl cest je víc, než útrapy cesty. Vy všichni, bratři a sestry, my
všichni, pojďme na tu cestu. Spolu s námi jde Kristus. Jste dědicové Boží,
spoludědicové Kristovi. Jestliže spolu s ním trpíme, budeme také spolu s ním
oslaveni. Ámen |