Rozmanitost Jiří Nečas Gn.1.1,31a:
Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Bůh viděl, že všechno, co učinil,
je velmi dobré. Gn.6.17-22:
Hle, já uvedu potopu, vody na zemi, a zahladím tak zpod nebe všechno
tvorstvo, v němž je duch života. Všechno, co je na zemi, zhyne. S tebou
však učiním smlouvu. Vejdeš do archy a s tebou tvoji synové, tvá žena i ženy
tvých synů. A ze všeho, co je živé, ze všeho tvorstva, uvedeš vždy po
páru do archy, aby s tebou zůstali naživu; samec a samice to budou. Z
rozmanitých druhů ptactva a z rozmanitých druhů zvířat a ze všech zeměplazů
rozmanitých druhů, z každého po páru vejdou k tobě, aby se zachovali při
životě. Ty pak si naber k obživě různou potravu, nashromáždi si ji, a
bude tobě i jim za pokrm." Noe udělal všechno přesně tak, jak mu
Bůh přikázal. Ř.12.3-10: Každému z vás říkám na základě milosti, která mi byla dána:
Nesmýšlejte výš, než je komu určeno, ale smýšlejte o sobě střízlivě, podle
toho, jakou míru víry udělil každému Bůh. Jako je v jednom těle mnoho
údů a nemají všechny stejný úkol, tak i my, ač je nás mnoho, jsme jedno
tělo v Kristu a jeden druhému sloužíme jako jednotlivé údy. Máme
rozličné dary podle milosti, která byla dána každému z nás: Kdo má dar
prorockého slova, ať ho užívá v souhlase s vírou. Kdo má dar služby, ať
slouží. Kdo má dar učit, ať učí. Kdo dovede povzbuzovat, nechť
povzbuzuje. Kdo rozdává, ať dává upřímně. Kdo stojí v čele, ať je horlivý.
Kdo se stará o trpící, ať pomáhá s radostí. Láska nechť je bez
přetvářky. Ošklivte si zlo, lněte k dobrému. Milujte se navzájem
bratrskou láskou, v úctě dávejte přednost jeden druhému. J.10.14-16: Já jsem dobrý pastýř; znám své ovce a ony znají
mne, tak jako mě zná Otec a já znám Otce. A svůj život dávám za
ovce. Mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince. I ty musím
přivést. Uslyší můj hlas a bude jedno stádo a jeden pastýř. V ekologické sekci České křesťanské akademie si na
jednotlivé kalendářní roky vybíráme určitá nosná témata. Letos (2008) je to
"Pestrobarevný svět". Chceme si všímat diverzity, rozmanitosti ve
stvoření. Je to téma široké, možná pro někoho až příliš abstraktní, avšak je
užitečné, abychom se na stvoření dívali nejen jako na jakýsi souhrn
jednotlivostí či druhů, nýbrž abychom v něm viděli i různé souvislosti a
závislosti, abychom si všímali vlastností, které se netýkají toho či onoho
jedince či druhu, nýbrž které patří celku stvoření,případně nějaké jeho hodně strukturované části. A
právě takovou vlastností je i rozmanitost. S rozmanitostí souvisí krása. Budeme-li mluvit o krásné
krajině, představíme si krajinu s rozmanitými přírodními útvary. Ženy
usilující být krásně oblečeny asi nebudou myslet na sebedokonalejší uniformy.
A rády oblečení mění. Krásné prostě nesmí být fádní. Obdiv k Božímu
stvořitelskému dílu, k jeho velikosti a kráse byl pro starověkého či středověkého
Žida či křesťana samozřejmý. A přirozeně, spontánně, bez nějakého rozumového
odůvodňování, se týkal i jeho úžasné rozmanitosti. K novověku patří racionalita, přemýšlení o věcech. Od
izolovaného zkoumání jednotlivých jevů, v určitém smyslu nastartovaného
francouzským myslitelem René Descartem, se postupně lidstvo dostává k vnímání
vztahů a souvislostí a uvažování o nich, tedy k pohledu, který sice zastával
už Descartův současník Jan Amos Komenský, ale který po tři staletí byl
opomíjen, než se začal uplatňovat v moderním systémovém přístupu. A tak si
dnes uvědomujeme, že ona rozmanitost není jen podmínkou krásy, nýbrž i
funkčnosti a stability, stálosti. Jednoduchý a názorný příklad této
skutečnosti nabízí rozmanitost stromů na pražském Karlově náměstí. Díky ní
park jako celek přežívá různé vnější nepřízně týkající se jednotlivých druhů
stromů. Obecně platí, že rozmanitost rostlinných i živočišných druhů je pro
celý zemský ekosystém velice žádoucí. Rozmanitost však neznamená chaos. Krása
vyžaduje harmonii. Systém znamená existenci dobrých funkčních vazeb mezi
jednotlivými složkami. Stromy na Karlově náměstí byly sázeny s velkým
rozmyslem, jakoby si zakladatelé parku skutečně byli vědomi základního
lidského poslání: jako bytosti stvořené k Božímu obrazu v rámci svých
lidských možností a schopností se podílet na krásném, harmonickém Božím
stvořitelském díle. Už v biblické zprávě o stvoření můžeme vycítit význam
rozmanitosti. Jednotlivé dny stvoření jsou každý úplně jiný, navazují však na
sebe a sedmý den se Stvořitel raduje z celku, který v popisovaných šesti
etapách vznikal. Po čase však byla harmonie ve stvoření narušena lidským
hříchem. Nicméně Stvořiteli na zachování rozmanitosti nesmírně záleželo. V
Písmu je to vyjádřeno tím, že Noe do korábu bere po páru z živočišných druhů.
My lidé ve svém velikášství často rozmanitost, tu vzácnou součást Božího
stvořitelského díla, bezohledně ničíme. A nejde jen o kácení deštných pralesů
v dalekých zemích, v této souvislosti často uváděné, nýbrž třeba i o
všelijaké dopravní a další stavby v našem okolí, k přírodě zcela bezohledné. Mluvíme o rozmanitosti ve stvoření. Její úžasnou
vlastností je, že ji můžeme sledovat na různých úrovních. V úvodních
učebnicích matematické teorie fraktálů se připomíná, že třeba u stromového listu
často malinká část jeho okraje vypadá jako zmenšenina celého okraje listu, že
tentýž vzor tam nacházíme v plné bohatosti v různých měřítcích. - My lidé
jsme nedílnou součástí stvořitelského díla. A i v této části, uvnitř lidstva,
je rozmanitost velice důležitá. I ta je Božím dílem. Četli jsme, jak o její
důležitosti zas v rámci malé části lidstva, v jednom společenství křesťanů,
píše apoštol Pavel. A přirovnává různost sester a bratří, jejich poslání a
obdarování, k různosti částí těla, přičemž každá má svou funkci a je pro plné
fungování těla jako celku nezastupitelná. Každá část slouží celku a je jeho
nedílnou součástí. Takováto rozmanitost nemá nic společného s hierarchizací,
s nějakou nadřazeností a podřízeností. Patří ke společenství místní církve,
patří však i k rodině, k národu. Patří ke společenství celé Církve Kristovy,
patří k lidstvu jako celku. Rozmanitost obdarování a služeb ve sboru, ve farnosti,
a třeba v jedné církevní organizaci. To snadno přijímáme jako něco dobrého,
užitečného a funkčního. Ale rozmanitost různých církevních institucí přece
jen už asi vnímáme trochu jinak. Věřím, že se s křesťany z jiných vnějších
církevních společenství máme rádi, že chceme jít spolu, ale přece jen
myšlenka, že tato rozmanitost by měla znamenat opravdový přínos, je někomu
možná ještě trochu vzdálená. - Ještě v dobách totality působili na pomezí
Českého ráje a Jizerských hor dva misijně obdarovaní faráři, jeden římský
katolík, druhý husita. A vzácně
spolupracovali. Soustřeďovalo se kolem nich hodně mladých lidí, a oni se
snažili při rozhovorech o víře vypozorovat, komu je bližší spiritualita
římskokatolická a komu reformační, a podle toho se jim věnoval převážně ten
či onen. To je krásné využití rozmanitosti. Ta neznamená konkurenci, nýbrž
kooperaci – spolupráci, ne potírání a převálcovávání, nýbrž vzájemnou pomoc a
doplňování. Rozmanitost v projevech víry, ve způsobu uctívání Hospodina může
tak být velkým obohacením Církve Kristovy. Spiritualitu svých církevních
společenství budeme asi zpravidla přijímat jako tu nám nejbližší, ale neměli
bychom ji považovat za obecně, objektivně nejlepší. K té pestrosti, která je
obohacením stvoření, ty přívlastky lepší a horší prostě
nepatří, stačí atributy jiný, různý. Bohatství projevů lásky k Bohu a
způsobů následování Krista je jen dokladem nekonečné velikosti Boha Otce a
Stvořitele. A můžeme jít ještě dále. Před časem mě oslovilo
zajímavé vyznání přírodovědce, filozofa a teologa indicko-španělského původu
Raymonda Pannikara. Říká o sobě: "Jsem katolický kněz, hinduista a
buddhista". Tváří v tvář světové univerzálnosti evangelia si můžeme
uvědomit, že být křesťanem neznamená zastávat nějaké učení, nějaký
filozofický či politický názor. Křesťanství je cesta, je to následování Toho,
který byl, který je a který přijít má, pro lidský hřích zabitého Beránka
Božího, který však je Slovem, skrze něž "všecko učiněno jest". A
hinduismus ani buddhismus nejsou nějaká konkurenční náboženství, jsou to
způsoby pohledu na svět. Kristus přišel na svět pro všechny lidi, i pro ty,
kteří myslí a vnímají skutečnost jinak než my, jinak než ji vnímali Židé na
přelomu věků i jinak než se stalo běžné v kultuře ovlivněné řeckým myšlením,
tedy i v naší kultuře. - Kristus zemřel kvůli našemu lidskému hříchu. Přišel
pro celý svět, nejen pro Židy a křesťany, nýbrž pro všechny lidi, a nejen pro
lidi, nýbrž pro celé stvoření, Bohem milované a lidským hříchem narušené.
Tuto skutečnost krásně poeticky vyjádřil mnoho staletí před vznikem systémové
vědy Svatý František ve své Sluneční písni: |
|
Nejvyšší, všemohoucí, dobrý Pane, Tvé jsou chvály, sláva a čest a každé dobrořečení. Chválen buď, můj Pane, se všemi svými tvory, zvláště pak s bratrem Sluncem, který dává jasný den. Je krásný, mocně září. Vše to má od Tebe. Chválen buď, můj Pane, sestrou Lunou, a hvězdami. Na obloze jsi je vytvořil jasné, vzácné a krásné. Chválen buď, můj Pane, bratrem větrem, a vzduchem, a mračny, a každým počasím, jimiž obživuješ všechny své tvory. Chválen buď, můj Pane, sestrou vodou Je užitečná, a pokorná, a vzácná, a cudná. Chválen buď, můj Pane, bratrem ohněm, jímž dáváš světlo do
noci. |
Je krásný, a veselý, a mocný, a silný. Chválen buď, můj Pane, naší matkou Zemí, která o nás pečuje a nás živí. Dává vzrůst rozmanitým plodům, zeleným bylinám a barevným květinám. Chválen buď, můj Pane, těmi, kdo pro Tvou lásku odpouštějí a snášejí nemoci a utrpení; blahoslavení jsou, kdo činí mír, ti od Tebe, Nejvyšší, získají korunu. Chválen buď, můj Pane, naší sestrou tělesnou smrtí, jíž žádný žijící člověk nemůže uniknout; běda těm, kdo umírají ve smrtelných hříších blahoslavení jsou, kdo budou zastiženi při plnění Tvé nejsvatější vůle, jimž druhá smrt neuškodí. Chvalte a dobrořečte mému Pánu, a děkujte Mu, a služte Mu s velikou pokorou. |
Ježíš Kristus přišel spasit bohatý, rozmanitý,
pestrobarevný svět. Svět Bohem stvořený a v celé své šíři Jím milovaný,
milovaný i se svou pestrostí a bohatostí forem. I ta je nedílnou součástí
Božího stvořitelského díla. Bohu patří dík i za ni. Zj.21.1-4,22.5,21: A viděl jsem nové nebe a novou zemi, neboť první nebe
a první země pominuly a moře již vůbec nebylo. A viděl jsem od Boha z
nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro
svého ženicha. A slyšel jsem veliký hlas od trůnu: "Hle, příbytek
Boží uprostřed lidí, Bůh bude přebývat mezi nimi a oni budou jeho lid; on
sám, jejich Bůh, bude s nimi, a setře jim každou slzu s očí. A smrti již
nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude - neboť co bylo, pominulo."
Noci tam již nebude a nebudou potřebovat světlo lampy ani světlo
slunce, neboť Pán Bůh bude jejich světlem a budou s ním kralovat na věky
věků. Milost Pána Ježíše se všemi. Klíčová slova: Stvoření, pestrost, diversita,
rozmanitost, systém |