Petr Pivoňka 1.Mojžíšova 1,26-28 Milí bratři a sestry, pokračujeme
dnes v uvažováním nad podivuhodným, velkorysým Božím usebráním: „Učiňme
člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Dnes
naslouchejme, jak to 1.kap. Písma dál ujasňuje: Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad
nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím
se po zemi..“ Než se
v nás začne ozývat pochybnost a výhrada: Ale jen se podívejme, jak to
dopadá s tím lidským panováním nad přírodou a na zemí. Není už
v tom Božím zadání chyba? Zaslechněme v tom Božím „ať lidé panují
nad zvířaty a nad celou zemí“ evangelium – dobrou zprávu. Nejsme otroky
božstev, ani těch novodobých. Nejsme hříčkou přírody, i když dokáže udeřit
tak strašlivě a lidem postiženým přírodní katastrofou se to asi těžko věří..
Nejsme jen smítkem pod koly dějin, jak nás tím dlouho dusili. Ale nejsme ani
loutkami Božími. Jsme určeni, abychom byli svobodní a panovali nad přírodou. Ale teď jistě
jde o dvě zásadní otázky: jak a nad kým máme jako lidé panovat? K té
otázce „jak?“ nám může znít velmi tvrdě a varovně, když jako Boží vůli
slyšíme „podmaňte zemi…“. Je tu užito výrazu, který na jiných místech SZ
znamená „prodat do otroctví, šlapat, rozšlapat!“. Tak ostrého výrazu zřejmě
bibličtí svědkové užili původně v polemice proti pohanskému klanění
přírodním božstvům a lidskému uctívání přírody. I dnes: uctívat Matku zemi je
myslím něco jiného než v ní
vnímat něco posvátného, co je nám svěřeno. Na otázku „jak
máme panovat?“ bude asi nejlepším směrem ukazovat odpověď: podobně jak panuje náš Stvořitel. Dál
čteme, že nám předal do správy zemi plodnou a krásnou jako zahradu. Abychom
ji citlivě utvářeli, obdělávali a střežili. My už dnes tušíme, že nejvíc asi
sami před sebou. A podle 2. kap.
Hospodin Bůh všechnu zvěř přivedl k člověku, aby viděl , jak je
pojmenuje. To tedy taky patří k tomu našemu panování nad přírodou. Máme
ji poznávat a pojmenovávat. To je ta zvláštní schopnost do nás vložená, ta
naše zvláštní forma vlády nad ostatními tvory. Máme je poznávat a
pojmenovávat, abychom mohli určovat jejich místo na zemi a jejich význam pro
ostatní. A taky abychom jim víc rozuměli a tak věděli, co potřebují, co je
ohrožuje, čím oni ohrožují nás, a abychom je mohli chránit. K tomu jsme
mohli koncem týdne shlédnout velmi zajímavý dokument společnosti National
Geographic. O lidech nasazených nejen pro poznávání, ale zároveň ochranu
ohrožené země, vymírajících zvířecích druhů. A kolik lidí se např. hlásí
k pomoci na záchranu mizících pralesů. Ne není to s člověkem ani po
této stránce ztracené. Jen bychom měli toto poslání od Boha vzít vážně
všichni. Jde už jen o to, abychom
nežili nevšímavě ke svému životnímu prostředí, k přírodě kolem nás, třeba i k té želvě doma
v akváriu. A teď ta druhá
otázka: nad kým, že máme jako lidé panovat? Nad mořskými rybami a
nebeským ptactvem,.nad zvířaty, nad celou zemí. I nad tím plazem plazícím se
po zemi – a my v tom snad máme už slyšet názvuk k hadovi ze
3.kapitoly – ano i nad každým pokušením, které ze stvořeného vzchází máme
panovat. I nad vším co bývá démonizováno nebo naopak zbožšťováno na zemi. Ale rozhodně ne
člověk nad člověkem!!! Když si začnou někteří podmaňovat druhé a
zemi, začnou šlapat po druhých – protiví se jednoznačně vůli Boží!! Když začnou někteří hubit ( dokonce masově a
programově) jiné lidi, ale i zbytečně a kořistnicky zvířata – protiví se to
jednoznačně Boží vůli! Panování a podmaňování země je určeno lidem bez
rozdílů, ve vzájemné spolupráci, rovnosti, a spoluzodpovědnosti před Bohem! Ve 27. verši pak dál čteme: Bůh stvořil člověka, aby byl jeho
obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím,jako muže a ženu je stvořil. Doslova „ jako mužství a ženství, samce a
samici“. Bůh tedy ke
svému obrazu nepovolal bezpohlavní anděly – ideálem lidství není askeze ani
celibát. Nám, kteří máme
být lidmi k podobenství Božímu, se tady opět říká: podívejte, na jedné
straně jste na tom stejně jako ostatní živí tvorové – také jste samci a
samice. Zvířata s námi mají dokonce i podobné Boží požehnání: ploďte a
množte se. A přece , právě takoví,
v různosti pohlaví, ne bezpohlavní andělé, máme být spolu nad zvířaty,
lidmi k podobenství Božímu. Svou
sexualitu a intimitu a všechny své vztahy pozvedejme k obrazu Božímu. Nejsme tu,
abychom byli otroky svého libida, rozmnožovacích pudů. Ale i rádoby
bezpohlavní duchovnost je falešná. Jsme stvořeni jako muži a ženy, abychom
byli jeden s druhým, ve své rozdílnosti už od pohlaví, člověkem
k obrazu Božímu. Abychom tu
potenci rozdílnosti, která je daná už od rozdílnosti mužství a
ženství, pozvedali spolu v radost ze života a v sílu k životu,
v sílu život proměňovat a šířit. Mužství a
ženství jsou k tomu od Boha dobré uzpůsobení. A manželství dobrý řád. Ale pozor, abychom si třeba právě
z tohoto oddílu nechtěli udělat bič na homosexuály! To je přece
složitější. A když už : co je zde víc: různost pohlaví nebo lidská
vzájemnost, soucit, spolupráce, láska? Bůh dal mužství a ženství do služby
lidské vzájemnosti, soužití k obrazu Božímu. Ale, myslíte, že
homosexuální lidé jsou z takového určení jen pro různost sexuální
orientace vyloučeni? Že jí nejsou schopni? To je právě to:
naše lidské panování nad zemí, nad přírodou i nad sexualitou, nemá být nikdy
ponižováním, vylučováním ani ovládáním jiného člověka! Ani v oblasti
sexuality, ani v žádné jiné! Mužství a
ženství je si rovno a má jedině společně, v rovnosti a jednotě, sloužit
určení člověka. A moc dobře si
všimněme, že ve srovnání s ostatními tvory se u člověka nemluví o
různých druzích, rasách, rodech,
národnostech, čeledích a podčeledích!! Před Bohem je člověk jako takový,
s jediným možným rozlišením mužství a ženství, a žádný jiný rozdíl není
tak závažný, aby směl být užit jako dělítko nebo dokonce důvod
k ponižování. A Bůh jim požehnal a řekl jim: ploďte a množte se a naplňte
zemi… Myslím, že
v tomto požehnání nejde jen o to, aby se země naplnila lidmi - zde také proti obavě, že se lidé přemnoží.
Boží vůlí je, aby se země naplnila lidmi k jeho obrazu! Toto je jednotné
poslání pro všechny lidi při vší rozmanitosti. Bůh chce, aby
se života a lidský rod šířil ve vší rozmanitosti a pestrosti. Ne jen jedna
rasa, kultura, náboženství a duchovní cesta. Hospodin žehná také k tomu,
aby země byla lidsky pestrá. Nakonec se dnes
vraťme k tomu podivnému Božímu rozhodnutí, které se každého z nás
bytostně týká: Učiňme člověka
k Božímu obrazu…. Podle toho jsme
každý nejen to čím právě jsme, a nejen
čím ještě můžeme být, ale také čím ještě z Boží dobré vůle a moci budeme.
Proto – jak
píše evangelista Jan - dal Otec
všechnu moc do rukou svému Synu. Proto je tu naděje pro lidskou osamělost,
pro lidské ztráty, pro rozbité a nenaplněné vztahy. V tom
tajemném Božím „Učiňme člověka“ slyším dnes výzvu každému člověku, každému
z nás. Učiňme, člověče, něco s tebou - lidé něco s vámi, abyste byli
k Božímu obrazu – abychom se
z toho Božího konceptu, náčrtu a potence stávali skutečně člověkem,
jakým máme být. Modleme se: Nebeský Otče, děkujeme ti a oslavujeme tě za to, žes nám
poslal na pomoc svého Syna, jemuž jsi dal do rukou všechnu moc, člověka ke
svému obrazu.Abychom věřili, že nejsme nikdy ztraceni, že jsi v tom
s námi. Abychom na něm a skrze něj poznávali, jak ten Boží projekt
jménem člověk vypadá a věřili, že má
Tvé požehnání, naději a budoucnost. Celé tvorstvo přece toužebně vyhlíží a čeká,
kdy se zjeví sláva Božích synů! Amen. |