Petr Pivoňka 1.Mojžíšova 2,4-7 ( 1.čt: J
9,1-12; poslání: 1 K 15,20-23.42b-45 ) Dvě různé
zprávy o stvoření slyšíme z první a druhé kapitoly Bible. Z různých
dob a prostředí. Ale je naprosto nepatřičné tahat je do výzkumů astronomie či
biologie. Jsou to dvě různá vyznání víry. První kapitola
Bible zpívá oslavnou píseň o tom, že jediný je skutečně Bohem a vše, co
stvořil, bohem není, a přece to tu není náhodou, má to dobrý smysl, a člověk
má výsadní poslání, aby byl Božím obrazem. A druhá kapitola rychle spěchá na
zem, která potřebuje člověka, jako půda zemědělce.. Tahle dvě
vyznání jsou spolu v rozhovoru. Potřebují se a doplňují. Proto určitě
zklamou všechny, kteří by chtěli poučovat světské vědce, ale i neujasněné
spolubratry, tím jak to podle Bible jedině všechno bylo, a že kdo tak nevěří,
nemá pravdu. Ale naopak potěší ty, kdo vnímají, že pravdu o světě, životě a
člověku hledáme společně. Že každý poznáváme jen z částky, jen
z určitého úhlu, že potřebujeme být v rozhovoru. Však nás to Bible
dobře učí: První kapitola bible potřebuje druhou, zákon proroky, první tři
podobní evangelisté čtvrtého Jana, apoštol Pavel Petra a Jakuba. Tak tato dvě
vyznání povzbuzují ty, kdo se snaží rozumět spolubratřím v jiných
církvích, protože v církvi Kristově jedna denominace potřebuje druhou,
její pohled a důrazy. A tahle potřeba z Božího ducha nepřestane, ať si
katolická vrchnost vyhlašuje o jediné pravé církvi co chce. Tím se nemusíme
nechat zviklat. A ty dvě různé sestry v rozhovoru , ty dvě první
kapitoly Bible, povzbuzují ostatně také ty, kteří respektují odlišný názor
i v naší evangelické církvi i
v jednom takovém sboru, jaký je ten náš. Ale teď už se
rychle soustřeďme na to, co je těm dvěma různým vyznáním podstatně blízké,
v čem jsou zajedno, i když to každé říká různě. V den, kdy Hospodin Bůh
učinil zemi a nebe, nebylo na zemi ještě žádné polní křovisko ani nevzcházela
žádná polní bylina, neboť Hospodin Bůh nezavlažoval zemi deštěm a nebylo
člověka, který by zemi obdělával. Z obou
kapitol slyšíme, že by svět nebyl světem a země zemí bez svrchovaného Boha
Stvořitele, ale také ne bez člověka
S překvapivou až zarážející přímočarostí se zde bible zaměřuje na
člověka: dokud není člověka, není na zemi nic. Dokud není zemědělce, není ani
křoviska, natož byliny. Nejprve je třeba člověka, aby svět byl světem, ne
pustinou, aby země byla zemí, zahradou rozmanitou, plodnou a krásnou. Nejprve je
třeba, abych byl já člověkem, aby na tom mém flíčku země se mohlo dařit tomu,
co je odjinud darované a vysazené. O to víc nás
možná zaskočí, když tu jakoby jedním dechem o každém z nás zazní, že jsme jen
prach země. I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země… Považme, s jakou kvalitou, s jakým
charakterem si Pán Bůh v každém z nás začal! Ale není to
přece jen trochu předčasné na tohle hned myslet? Sotva jsem slyšel, že mě tu
Bůh chce a potřebuje, už mám myslet na to, že tu za chvíli nemusím být a
nebudu? Proč mám jako dítko Boží hned myslet na prach v urně? Asi
je to zneklidňující, ale pravdivé, a v čas, ne předčasné o tom slyšet.
Při návštěvách DD a nemocných si to zvlášť uvědomuji, jak důležité je, jak
člověk o sobě smýšlí a žije včas, dokud mu nic neschází, protože je to
příprava na čas, kdy bude muset bytostně cítit svou prachovitost. Ale jde tu
ještě o další věc. Bůh nás přece nesráží do prachu nelítostně a zbytečně. To
dokáže člověk člověku. Hospodin Bůh nás naopak vytvořil, prach ze země.
Formuje náš prachbídný charakter, ve svého člověka. A k téhle formaci
patří hned zkraje bible připomenutí až varování: vzpamatuj se, člověče, vždyť
ty jsi jen prachobyčejný zemák. Jak ta brambora před Bohem. Hebrejština to
naznačuje slovní hříčkou. Člověk se řekne Adam
a země, půda, adámá. Výmluvná je i
latina. Člověk je homo a půda humus. Člověk bývá mnohdy pěknej
humus, místo aby byl dobrou půdou. Proto se člověče vzpamatuj! Ty nelidský
suveréne, ty žalostný náfuko, ty ubohý
ješito! Ne nadarmo byl prach a popel
v Izraeli symbolem pokání. Zároveň
s tímto připomenutím tady zní
nadějné poselství. Hospodin Bůh se od prapočátku k lidskému
prachu sklání! I vytvořil Hospodin Bůh
člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života
a člověk se stal duší živou. Tak se tady
vedle toho slavnostního slovesa „stvořil“, z první kapitoly, vyhrazeného
jedině Hospodinu, objevuje mnohem zemitější „vytvořil“:, doslova
zformoval, uhnětl svýma rukama. I vytvořil Hospodin Bůh člověka…..
Je to cítit materiálem země, prachem a hlínou, z níž hrnčíř formuje své
nádoby, aby k něčemu sloužily, něčím dobrým naplněni. Bůh se sklání
k našemu prachu, a z toho, co se mu rozpadá pod rukama, trpělivě
svou vůlí i doteky utváří potřebného člověka. A víte co odtud
můžeme sledovat dál, nejen
v Písmu, ale i v dějinách Božího lidu, církve, i v našich
osobních příbězích? Že to Hospodinovo „vytvořil
člověka z prachu země“ nebyla
jednorázová událost v nějaké nedohledné minulosti. Že Hospodin
vytváří, formuje svůj lid, svou církev, nás osobně dál. Sklání se znovu
podivuhodně do našeho prachu, tam, kde se zdá, že z nás už nic dobrého
nebude, kde se znovu nějak deformujeme, nebo jsme rozkládáni hříchem a
působením zlého, tam můžeme přece znovu překvapeni rozpoznávat, jak se
k nám sklání, a formuje nás ve svého člověka, v nádobu, která má
sloužit naplněna jeho obsahem a jeho duchem. Vždyť odtud můžeme pohledět až
k apoštolskému svědectví o pokladu evangelia, který Bůh vložil do našich
hliněných nádob, aby bylo zjevné, že ta nesmírná moc je Boží a není
z nás. Copak nejsme i
my tady nějak svědky toho, že nás Bůh nepřestává utvářet, trpělivě láskyplně
nás formovat, svým slovem a svým Duchem, někdy dokonce svými doteky? Jsme jen prach. Copak to na nás někdy tíživě
nedolehne? Ale dechem Božím se znovu stáváme duší živou. My prachobyčejní a
prachbídní stáváme se, Bohu díky, lidmi duchaplnými! A konečně:
slyšeli jsme dnes prve z Janova evangelia, že Ježíš při setkání
s jakýmsi slepým od narození, plivl na zem, a udělal bláto, kterým
potřel slepci oči, načež ho vyslal, aby se umyl, a on prozřel. Můžeme za tím
podivným úkonem vidět víc, než jen jakýsi magický trik. Ježíš zpřítomňuje
Hospodina, Boha, který se od prapočátku z lásky sklání k prachu
země, aby člověku nejen otvíral oči, připomněl mu kým je a k čemu tu je,
ale aby mu vdechl dech opravdu lidského života. A když pak na
uzdraveném vyzvídají „Jak to, že se ti
otevřely oči“, on odpoví: „Člověk
jménem Ježíš mi to způsobil.“ Oni mu řekli: Kde je ten člověk? A odpověď
zněla: To nevím. Všimněme si, o
Ježíši se mluví jako o člověku. Když to čteme skrze náš dnešní text, můžeme
zaslechnout: Ježíš je člověk, který dýchá Božím dechem! Člověk Bohem
nadchnutý, dýchající, a zároveň ten, který dech Boží na druhé vydechuje, umí
jej někomu vdechnout. Tajemství Kristovo! Kde je ten
člověk? Nevíme. A přece věříme, že se jeho duchem můžeme i my nadechnout,
abychom i my jeho dechem dýchali, a
z něho druhým vydávali. Ten člověk chce dýchat skrze nás. Modleme se: Pane Bože, děkujeme, že Ty , který znáš
prach a bídu jednoho každého z nás, se do našeho prachu skláníš, abys
nám byl Duchem oživujícím. Dej nám zhluboka dýchat Tvým dechem, abychom
strasti zmáhali, v bídě si neustlali, na cestě víry vydrželi, prostředí
našeho žití proměňovali v lidštější. Amen. |