Petr Turecký Genesis 1:26 I řekl Bůh: "Učiňme člověka, aby byl naším
obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským
ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po
zemi." 27 Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl
obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil. 28 A Bůh jim požehnal a řekl jim: "Ploďte a množte se a
naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským
ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe." 29 Bůh také řekl: "Hle, dal jsem vám na celé zemi každou
bylinu nesoucí semena i každý strom, na němž rostou plody se semeny. To
budete mít za pokrm. 30 Veškeré zemské zvěři i všemu nebeskému ptactvu a všemu, co se
plazí po zemi, v čem je živá duše, dal jsem za pokrm veškerou zelenou
bylinu." A stalo se tak. 31 Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré. Byl večer a
bylo jitro, den šestý. Kázání Bůh stvořil člověka. Už v tomto oznámení je ukryta naděje. Hluboká
biblická naděje. Člověk je stvořen šestého dne, dne, kdy Bůh stvořil také rozmanité druhy
živočichů. V této zprávě o stvoření není řečeno, jak učinil živá
zvířata. Z jaké látky. O tom hovoří až následující kapitola. Zde je vše
soustředěno na moc Boží. Na vztah stvoření k Bohu. Není zde napsáno – a
vytvořil Bůh. Je zde uvedeno – a řekl Bůh. Důraz je kladen na moc Božího slova. Stvoření pochází z Božího
slova. Jak také můžeme chápat takovou úzkou spojitost slova a činu? Kdyby
autorovi textu záleželo na popisu – jakým způsobem Bůh tvoří – jistě by se
pokusil popsat tento způsob. Hospodin však tvoří slovem – tedy můžeme chápat
– záměrem. Úmyslem. Povoláním. Co to je takový záměr? (záměr znamená něco, co nemusí být hotovo, co má
vnitřní energii k naplnění – vzpomeňme třeba na zrno hořčičné, na semeno
vůbec. Záměrem vloženým do semena je – aby bylo stromem, neslo ovoce, neslo
dobrý užitek). Božím záměrem je, aby na zemi byl život. Aby tento život nejen
žil, ale aby něco vyjadřoval – někam spěl. Kam? Ať panuje člověk jako Hospodin, ať napodobuje Hospodina. Pátého dne vzniká život, Božím záměrem vzniká kromě různých zvířat také
člověk. Člověk má zvláštní postavení – nějakým způsobem je podoben Bohu. Hned
za touto větou čteme, že člověk má panovat nad ostatními zvířaty a nad celou
zemí. Jestliže již začátek oddílu není zaměřen na popis – jak vznikl člověk –
pak i zde – když čteme o podobě člověka s Bohem, nejde o popis
podobnosti s Bohem na fyzické rovině. Člověk byl stvořen s určitým záměrem. Je k něčemu povolán. Je
povolán panovat. Jak si toto panování máme představit? Ten, kdo nám
ukazuje, co znamená panovat – je samotný Hospodin. To je převelice náročný
úkol. Člověk je vlastně zástupcem Božím na zemi, jako jsou podobně - hvězdy
ustanoveny k panování nad dnem a nocí. Hvězdy tak také svým zvláštním
způsobem zastupují Panovníka. Tento vztah vyjadřuje i žalmista: Ž 8: 5nn (Co
je člověk, že na něho pamatuješ, syn člověka, že se ho ujímáš?6 Jen
maličko jsi ho omezil, že není roven Bohu, korunuješ ho slávou a
důstojností.7 Svěřuješ mu vládu nad dílem svých rukou, všechno pod nohy
mu kladeš:8 všechen brav a skot a také polní zvířata). Náročný úkol člověka je tu vyjádřen jakýmsi Božským dekretem – zvláštním
požehnáním: v. 28 A Bůh jim požehnal a řekl jim: "Ploďte a
množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad
nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe.") Jak panuje Hospodin? Ujímá se bezbranných, nabízí lásku, svobodu, je
spravedlivý, je spásou – uzdravuje, vytahuje, vyvádí člověka z moci zla,
hříchu, uzdravuje jeho srdce. I člověk může druhému přinášet uzdravení, může
druhému pomáhat z temných vod. V žádném případě tedy neznamená být
mocný na úkor druhého. Jak má vypadat lidské panování velmi jasně ukazuje i autor listu
Koloským, snad žák apoštola Pavla: Koloským 3, 8 Ale nyní
odhoďte to všecko: zlobu, hněv, špatnost, rouhání, pomluvy z vašich úst. 9 Neobelhávejte jeden druhého, svlecte se sebe starého
člověka i s jeho skutky 10 a oblecte nového, který dochází pravého poznání, když
se obnovuje podle obrazu svého Stvořitele. 11 Potom už není Řek a Žid, obřezaný a neobřezaný,
barbar, divoch, otrok a svobodný - ale všechno a ve všech Kristus. A jako znamení obrácení, dobré vlády, dobrého panování uvádí: 12 Jako vyvolení Boží, svatí a milovaní, oblecte milosrdný
soucit, dobrotu, skromnost, pokoru a trpělivost. 13 Snášejte se navzájem a odpouštějte si, má-li kdo něco
proti druhému. Jako Pán odpustil vám, odpouštějte i vy. Zde bychom se jako křesťané měli zamyslet, nakolik sami naplňujeme tuto
výzvu. Jako křesťané – jsme zvěstovatelé tohoto vztahu ke všemu živému? Každý za sebe ať si odpoví na tuto otázku. Bůh stvořil zemi, život, člověka s určitým záměrem. Jedinečný
příklad tohoto naplnění – tak, jak má vypadat život člověka – je nám dán
v JK. V mnoha příbězích, podobenstvích, které Ježíš říká svým
učedníkům je zmínka o polním kvítí, obilí, stromech, ptácích. Vystupují tu
jako ti, kteří svědčí nějakým významným způsobem o Bohu. O vztahu
k Bohu. Mají člověku ukazovat, co je důležité, čím hlavně se
zabývat. Tento dobrý vztah k ostatním, ale také k nám samotným se potom
odráží i na ostatních živých tvorech. Toto vyznání se ovšem přenáší i na zemi jako živý celek. Země s námi
nese všechnu naši bolest, zlost, i radost. Veškerý život s námi může
radostně očekávat .... viz Pavel - Římanům 8:18 Soudím totiž, že
utrpení nynějšího času se nedají srovnat s budoucí slávou, která má být na
nás zjevena. 19 Celé tvorstvo toužebně vyhlíží a čeká, kdy se zjeví
sláva Božích synů. 20 Neboť tvorstvo bylo vydáno marnosti - ne vlastní
vinou, nýbrž tím, kdo je marnosti vydal. Trvá však naděje, 21 že i
samo tvorstvo bude vysvobozeno z otroctví zániku a uvedeno do svobody a slávy
dětí Božích. 22 Víme přece, že veškeré tvorstvo až podnes společně
sténá a pracuje k porodu. 23 A nejen to: i my sami, kteří již máme
Ducha jako příslib darů Božích, i my ve svém nitru sténáme, očekávajíce
přijetí za syny, totiž vykoupení svého těla. 24 Jsme spaseni v naději;
naděje však, kterou je vidět, není už naděje. Kdo něco vidí, proč by v to
ještě doufal? 25 Ale doufáme-li v to, co nevidíme, trpělivě to
očekáváme. Země je zvláštním způsobem spjatá s konáním člověka. Tak se přímo
odráží naše vnitřní rozpoložení i v přírodě. Člověk nese zodpovědnost za
zemi, která mu takto byla svěřena. Že toho není téměř schopen se ukazuje
zejména v poslední době příliš často. Ovšem i z historie známe civilizace, které tím, že si například
vykácely lesy, přišly o úrodnou půdu, o vodu. Apokalyptické motivy tak přímo vypovídají o duchovním stavu člověka. Čím
je na tom člověk ve svém vztahu – či odpadnutí od Boha hůř – tím hůř se chová
i k ostatnímu životu. Vždyť správný vztah k Bohu lze měřit vztahem
k člověku, k bližnímu. Za našeho bližního můžeme považovat i život
obecně. Bůh ustanovil, nejen jak se máme chovat ke druhému člověku, ale také
jak se máme chovat ke všemu živému. Utrpení země je jakoby osudově spojeno s utrpením člověka.
Evangelista Marek říká: 13:8 8 Povstane národ
proti národu a království proti království, v mnohých krajinách budou
zemětřesení, bude hlad. To bude teprve začátek bolestí. Můžeme také říci:
čím dál je srdce lidské od Hospodina, tím strašlivější následky to sebou
nese. Příčiny špatné vlády nad světem: Ale nyní odhoďte to všecko: zlobu,
hněv, špatnost, rouhání, pomluvy z vašich úst. Mnoho z nás zná pocit, když například po dlouhé nemoci vyjde znovu
ven a vidí slunce, stromy, pohyb živých listů – pociťuje vděčnost, vidí
přírodu jako nezasloužený dar, příroda je najednou nějak hezčí. Stav
duchovního rozpoložení tak způsobuje rozradostnění a prosvětlení světa venku.
Není to jen psychologický klam. Člověk je tělesně svým vnitřním ustrojením
stejné podstaty jako příroda, země, která mu je svěřena pro opatrování. Představme si naopak situaci, kdyby byl Bůh Izraele vnímán jako
nespravedlivý nevypočitatelný brutální tyran – kdybychom za něj dosadili
třeba „neviditelnou ruku trhu“ – abychom nemuseli chodit až k dávným
božstvům národů kolem Izraele. Svět a člověk, jemuž vládne něco takového je opravdu těžce zkoušený, temný.
A bohužel není jen smyšlený. Prosme, abychom mohli bojovat proti takovým
pojetím světa, proti takovým ideologiím. Naděje spočívá v jistotě, že země a život nejsou jen spjaty
s člověkem, s lidskými ideologiemi, ale především s Bohem. Že
Hospodin zasahuje do našeho světa. Bůh nás stvořil, a tvoří – podporuje nás svým oživujícím duchem, přímo
nutí život k tomu, aby byl – aby se rozvíjel. Bůh má zájem na tom,
abychom naplňovali život. Aby se rozvíjel ke Kristu. Každé dílo nese zvláštní pečeť svého autora, tvůrce. Jako naději do dalších dní se vezměme sebou jistotu, že i my neseme
zvláštní Boží znamení, každý z nás jej nese. Onu neopakovatelnou pečeť
života, onen neopakovatelný Boží záměr. Poslechněme, jak jej vyjádřil autor
listu Efezským: Efezským 1:3 5 Bůh nás Ve své lásce předem určil, abychom rozhodnutím jeho
dobroty byli skrze Ježíše Krista přijati za syny 6 a chválili slávu jeho milosti, kterou nám udělil ve svém
Nejmilejším. 7 V něm jsme vykoupeni jeho obětí a naše hříchy jsou nám odpuštěny
pro přebohatou milost, 8 kterou nás zahrnul ve vší moudrosti a prozíravosti, 9 když nám dal poznat tajemství svého záměru, svého milostivého
rozhodnutí, jímž si předsevzal, 10 že podle svého plánu, až se naplní čas, přivede všechno na nebi
i na zemi k jednotě v Kristu. Amen |