Aleš Wrana
Mt 6,25 - 27
Pohleďte na nebeské ptactvo
25 Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o
tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než
oděv? 26 Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a
přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější? 27 Kdo z vás
může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat?
Přátelé v Kristu,
Ježíš nás v úvodu dnešního textu napomíná: nemějte starost. Nemějte starost:
a myslí tím: nebuďte ustaraní, netrapte se starostmi. Snad je to přímo takto
slovo pro mnohé z nás. Tolika věcmi se trápíme, tolika starostmi. Býváme
přepracovaní, uhonění. Problémy se na nás valí z tolika stran. A konkrétně
tady Ježíš myslí na naši starost o živobytí. Nemějte starost o svůj život, co
budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. – Když se nad tím zamyslíme,
mělo by tomu být tak, že takových starostí máme dneska méně, mnohem méně než
v době, kdy Ježíš tato slova řekl. Kolikanásobně od té doby vzrostla životní
úroveň. V jeho době se mohlo stát, že někdo chudý neměl ani sousto k jídlu,
čteme o synovi ve známém podobenství, že v době hladu ještě rád jedl aspoň
slupky, které byly určeny ke krmení vepřů. A podobně s oblečením: někteří
chudí měli jen otrhanou spodní košili, která je ovšem špatně chránila před
nočním chladem, a po svrchním plášti mohli jen toužit. Co my můžeme říct dnes
ve srovnání s tím? Nikdo nemusí v naší společnosti umírat chladem, nikdo
hladem, nemusí, věřte mi, mám s bezdomovci několikaletou zkušenost. A mimo
tyto případy žije většina lidí ve slušném blahobytu. Kdybychom jen tak mohli
na Ježíšovo slovo říci: „O živobytí my se nestaráme, o to, co budeme jíst, o
to, co budeme mít na sebe“. Ale jinak tomu je, naprosto překvapivě, opačně.
Říkají nám vědci, kteří zkoumají společnost, že dnešní člověk stráví
starostmi o živobytí mnohem více času než kdykoliv dříve. Dokonce více času
než dříve! A já bych jim věřil. Roste naše bohatství, ale naše spotřeba roste
ještě rychleji. Můžeme jen vzpomínat na doby, kdy jste přišli do obchodu, a
chtěli jste chléb a máslo a mléko. Dnes se třemi věcmi v košíku nevyjede z
obchodu nikdo, vypadal by snad trapně. Taky už to není košík, ale stále větší
koš. A člověku najednou připadá, že k životu nezbytně potřebuje tolik věcí.
Mnozí lidé by se neobešli také bez drahého auta, bez dovolené u moře, bez
zájmových kroužků pro své děti, bez satelitní televize.
Život je více než pokrm, řekne Ježíš, a my s ním nepochybně souhlasíme.
Většina lidí s ním bude souhlasit. Ale jak to zařídit, když se dnes
hypermarkety stavějí vysloveně jako cíle rodinných výletů, kde si lidé
navykají trávit volný čas? Když nás letáky a billboardy lákají, že tady budou
splněny všechny naše potřeby, a velmi výhodně? Jak nepodlehnout této iluzi? -
Tělo je více než oděv, řekne Ježíš dále, a zase předpokládá náš souhlas. Ale
jak se pak chovat ve společnosti, která tolik dá na vnější vzhled člověka?
Kde doslova platí, že „šaty dělaj člověka“? Kde i z nahoty se pro mnohé stává
pracovní oděv? Přijatelný pracovní oděv? Tak často může vzhled člověka
svádět, klamat, lhát. Ale tělo je více než oděv, řekne Ježíš. On má pro tělo
velké ocenění. Pro tělo jako pro lidskou blízkost. Kde jsme si nablízku, jako
bližní. Když vidíme tvář druhého člověka, a nečekáme záludnost, ale můžeme se
podívat z očí do očí. Když vidíme podanou ruku jako podanou ruku, a nemusíme
toho druhého podezírat, že nakonec on z nás chce mít prospěch.
Je pro mne opravdu překvapivé, jak aktuální zůstala Ježíšova slova až podnes.
Jak živě popisují naše pokoušení, pokušení, která v době blahobytu ještě
zesilují. A přece dnes nechceme a nemůžeme zůstat u sociologického rozboru, u
lidské kritiky. U toho, do čeho člověk upadá. Řeč bude o Panu Bohu a o tom, k
čemu nás vede on. Jaká je alternativa ke konzumnímu způsobu života. Jen od
Pána Boha může přijít alternativa skutečně životná. Pohleďte na nebeské
ptactvo, řekne Ježíš. Pohleďte na nebeské ptáky, jak si létají. A to není
pobídka k alternativě ekologické: pohleďte na ptáky a žijte v souladu s
přírodou. Není to pobídka k alternativě tulácké: pohleďte na ptáky a žijte
jako ptáci nebeští. Ne, je to pobídka k alternativě víry: Pohleďte na nebeské
ptactvo, jak je váš nebeský Otec živí. Ptáci se spoléhají na Boha Otce, a
proto mohou létat, nejenom se honit za zrním, mohou zpívat a nejenom shánět
úkryt. Svou volností a radostí symbolizují, že Bůh stvořitel se o ně stará.
Pohleďte na nebeské ptactvo, ono vám ukáže něco důležitého. Oni svým životem
takto zjevují Boží péči. A co my lidé: Což my nejsme o mnoho cennější? V čem
cennější? V čem máme pro Boha vyšší hodnotu než zvířata, která mu důvěřují
čistě a bezprostředně? V tom, že Boží péči poznáváme vědomě. Mám k Božímu
řádu říci své ano. Jistě, zároveň je zde nebezpečí, že řekneme ne, že budeme
Boží řád zpochybňovat, hledat řád lidský, údajně lepší, je tu nebezpečí
nevěry. S tímto rizikem nás Bůh stvořil, že jeho lásku nepřijmeme, že se
budeme sami snažit být jako bohové, sami pro sebe. Kde však „ano“ říkáme, kde
rozpoznáváme Boží péči, kde se učíme na ni spoléhat, tam se naše „ano“
zároveň promění v Boží chválu a vděčnost. O takové vděčnosti má být dnešní
neděle, neděle díkůvzdání. Tady jsme pak Bohu cennější než ptactvo nebeské.
A nakonec se nás Ježíš ještě ptá: Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit
svůj život, bude-li se znepokojovat? Prodloužit život o píď: tomu lze rozumět
dvěma způsoby. První mají Kraličtí překladatelé: Kdo z nás může zvýšit svou
postavu o délku jednoho lokte? A druhý způsob máme zde, v Ekumenickém
překladu? Kdo z nás může prodloužit délku svého života, nad ten počet dní,
který nám Bůh vyměřil? Kdo dokáže něco takového: ať už jedno nebo druhé?
Možná se leckterý mladý chlapec nebo děvče trápí nad tím, zda vyroste. Chtěli
by být větší a vyšší, zdá se jim, že pak by byli šťastnější. K jejich
dospívání bude muset patřit, že se se svou výškou smíří. Budou hledat štěstí
v tom stavu, do kterého byli postaveni. Podobně, můžeme říci podle druhého
způsobu překladu: moderní člověk usiluje o prodlužování délky lidského
života, o dlouhověkost. Sní o věčném trvání pozemského života. A přitom
dnešní člověk často jako by neuměl dát životu smysl a hodnotu, tomu životu,
který mu byl Bohem vyměřen. Člověk touží natáhnout Boží řády, uvolnit se z
nich. Hledá lidskou svobodu ve svévoli. Místo aby hledat svobodu uprostřed
Božích řádů, v jejich moudrém uspořádání, v Boží lásce a dobrotě. Kdo hledá
opravdovou svobodu Božích dětí, ten se učí s Kristem říkat: „ne má, ale tvá
vůle se, Bože, staň.“ Kde Bohu důvěřujeme, tam jsme v duchovním smyslu: ptáky
nebeskými.
|