Bělí pšeničnou tě sytí, na zem vysílá svůj výrok. Chval, Jeruzaléme, zpěvem Hospodina, chval, Sijóne, svého Boha! On
upevnil závory v tvých branách, požehnal tvým synům v tobě. Na tvém území ti
zjednal pokoj, bělí pšeničnou tě sytí. Na zem vysílá svůj výrok, rychle běží
jeho slovo. Přátelé v Kristu, v Hypernově měli před nedávnem rohlíky po
10 haléřích. Všimli jste si toho? Anebo bych se měl možná spíše ptát: je tady
někdo, kdo se o tom nedověděl? Byl by to skoro div, protože se to rychle
rozkřiklo. Myslím, že taková událost ovlivní život v Ostravě více, než když
do Ostravy přijede nějaký známý zpěvák. Cestu do Hypernovy si v těch dnech
udělal leckdo, a mnozí si odnášeli tašky plné rohlíků, a jedli doma více
rohlíků než obvykle a říkali si možná, že ten život je tak nějak krásnější,
když stojí rohlík 10 haléřů. Já sám jsme šel do Hypernovy pro chleba, ale
místo něj jsem koupil rohlíky, když jsem to viděl. No, nekupte to. Rohlík je
chutnější než chleba, vyrábí se jen z bílé mouky, jen z té nejlepší části
obilného zrna. Rohlík, to je běl pšeničná, o které mluví dnešní žalm, když
chce vyjádřit, že Hospodin svůj lid sytí něčím výborným a vybraným, tím
nejlepším z chleba. Když jsem pak šel z Hypernovy, šli kolem mne také jacísi
chlapci, nesli tašky naplněné rohlíky k prasknutí, asi je vyslali rodiče, a
jeden z chlapců povídá: „to teď, když stojí rohlíky to haléřů, to už s nimi
můžeme hrát i fotbal.“ Byla to možná jenom taková věta,, já jsem je neviděl,
že by rohlík upustili na zem, a přece jsem se zarazil a ta slova mi zůstala
nadlouho v hlavě. Jak je to možné, že je pro ty chlapce rohlík jenom taková
věc, která se stane bezcennou, když téměř nic nestojí? Je možné, že bychom
dnes už zapomínali, že můžeme o své živobytí přijít, kdyby přišla válka nebo
pohroma, a že má i dnes rohlík v mnoha částech světa cenu lidského přežití?
To, že je chléb jenom taková věc, které si nemusíme vážit, to může říci jen
člověk, který už nevnímá, že to, co máme, dostáváme, od Boha dostáváme, a je
to požehnání. Moderní člověk asi už ani nedovede být takto vděčný,svůj
blahobyt považuje za samozřejmý a koupitelný. To se mu pak ale, mám obavu,
Boží požehnání pomalu stává prokletím, když ho blahobyt uspává v pocitu, že
všechno co má, je jeho zásluha a jeho přičinění, a že si bude žít stále lépe
a radostněji.
3. Myslím, že všichni, jak tady jsme pociťujeme jakousi úctu vůči chlebu,
a určitě nám není jedno, když se chléb někde válí po zemi. Ještě větší pozor
dáváme při slavení večeře Páně, vždyť tady rozdělujeme chléb, který je
znamením těla Páně. Děláme to pečlivě a nechceme, aby ani kousek nepadl na
zem. Děláme to takto právem. Jak bychom si však mohli myslet, že je menší
vinou, když na zem necháme spadnout Slovo Boží? Ježíš Kristus je mezi námi
přítomen jako nedělitelná jednota těla a slova. A když máme úctu k jeho
svátostem, a já vím že máme, častěji slýchávám, že je pro mnohé z nás slavení
večeře Páně velmi významné, pak ve stejné vážnosti přijímejme také Slovo,
které Bůh na zemi posílá, aby nepadalo na zem. Přijímejme je a ukládejme do
svého srdce. Apoštolské vyznání víry |